Obhájené disertace
Náš doktorský program Regionální ekonomie je sice zcela nový, to ale rozhodně neznamená, že bychom neměli zkušenosti s realizací doktorského studia a vedením disertačních prací. S doktorským studiem máme více než 20ti leté zkušenosti. Avšak dosud doktorandi působící na naší katedře studovali obor Veřejná ekonomie. Až letos, v roce 2024, máme první absolventky. A další doktorandi se blíží úspěšnému ukončení studia.
Politika bydlení a její přímé a nepřímé nástroje na komunální úrovni
Autorka: Barbora Raková
Anotace:
Výzkumný projekt měl za cíl přinést ze zahraničí relevantní nástroje politiky bydlení, které by mohly být aplikovány v České republice na národní a komunální úrovni. Pro určení relevantní země, z níž by dobrou praxi mohlo Česko čerpat, bylo nezbytné danou zemi objektivně zvolit. První část výzkumu přinesla typologii, která popsala pět klastrů zemí OECD, charakteristických specifickými podmínkami pro aplikování politiky bydlení na státní a komunální úrovni. Výhodou je, že tato typologie je založena na kvantitativních faktorech, jejichž hodnoty jsou dostupné ve veřejných databázích. Druhá část výzkumu ověřovala, zda a za jakých podmínek je možné srovnávat města mezi zeměmi v určitém klastru. Výstupem této části výzkumu je katalog faktorů, s nimiž je třeba pracovat při volbě měst k srovnávání či spolupráci. Závěrečná část výzkumu demonstruje kompletní proces hledání dobré praxe pro Českou republiku a její města, k čemuž byly využity nástroje identifikované v předchozích kapitolách. Česko v této práci hledá dobrou praxi ve Slovinsku; města České Budějovice a Zlín jsou srovnávány s městy Maribor a Nova Gorica. Tento výzkum demonstruje význam dat pojících se s problematikou bydlení na národní a sub-národní úrovni a poukazuje na důležitost jejich systematického sběru a vykazování. Jakákoli typologie zemí, která se týká politiky bydlení, by měla v dnešním decentralizovaném světě obsahovat faktory pojící se k realitě na sub-národní úrovni.
Teritoriální marketing jako nástroj pro zvyšování atraktivity měst
Autorka: Lucie Herbočková
Anotace:
Disertační práce se kriticky zabývá úlohou teritoriálního marketingu ve městech různých velikostí – konkrétně se jedná o Brno, Olomouc, Ostravu a Zlín. Prozkoumává hlavní marketingové postupy a specifické problémy, zkoumá názory cílových skupin a předkládá doporučení pro optimalizaci marketingových aktivit. Výzkum, využívající metody případové studie a dotazníkového šetření, odhaluje mírný, avšak pozitivní posun od turisticky zaměřeného marketingu k detailnějším strategiím zaměřeným na určité cílové skupiny v českém prostředí. Ačkoli se česká města posouvají směrem k evropskému chápání konceptu teritoriálního marketingu a jeho dopadů, výzkum ukazuje, že obyvatelé, jakožto primární cílová skupina zkoumaných měst, se cítí být opomíjeni. To snižuje celkový dlouhodobý potenciál měst a také ovlivňuje jejich konkurenceschopnost na mezinárodním trhu.