Online výuka jako výzva a současně posun ve způsobu vzdělávání

14. 6. 2021 Andrea Holešinská

Bez popisku

Každý z nás (student i vyučující) má jinou zkušenost s online výukou a z toho více či méně pramení i jeho názor na tuto formu vzdělávání. Přinášíme vám pohled studentů a vyučující na přechod do online výuky u jednoho z praktických předmětů. Jistě se v jejich zkušenostech někteří čtenáři také najdou.

Předmět Management destinace cestovního ruchu (BPR_MGCR) vyučovaný na Ekonomicko-správní fakultě MU si zakládá na tom, aby si studenti rozvinuli praktické dovednosti z oblasti destinačního managementu. To znamená nejen pochopit, co dělá destinační společnost (DMO – destination management organization), ale předně jakým způsobem tato instituce rozvíjí destinaci. Podstatou předmětu je tvorba Strategie DMO, během které studenti formují své kompetence vyplývající z týmové spolupráce. Praktickou stránku předmětu dotvářejí přednášky odborníků z praxe, které umožňují studentům nahlédnout do činnosti DMO. Aby studenti viděli ten pravý smysl a přínos v tom, co společně v týmu vytvářejí, prezentují své strategie na workshopu přímo odborníkům z praxe, a ti jim dávají cennou zpětnou vazbu. Toto je koncept předmětu, který do příchodu COVID-19 fungoval v prezenční formě studia. Přechodem na online režim výuky muselo dojít k jeho transformaci, aby i jeho praktická stránka byla v co největší míře zachována.

Proto bylo pro týmovou spolupráci (pozn. v rámci jedné seminární skupiny je několik týmů) nutné vytvořit takové prostředí, do kterého by mohl vyučující i v online formě vstupovat a působit jako mentor. V MS Teams byly vytvořeny samostatné kanály pro jednotlivé týmy a každý tým měl společný sdílený prostor v aplikaci OneNOTE. Díky tomu bylo možné vidět, co studenti aktuálně tvoří, a také jim dát přes týmový kanál okamžitou zpětnou vazbu.

Tereza T.: Vytvoření jednotlivých kanálů v MS Teams a sdíleného prostoru v OneNOTE byl skvělý nápad. Ne jenom kvůli tomu, že jsme tak mohli během výuky okamžitě konzultovat problémy a nejasnosti s vyučující, ale také proto, že jsme měli prostor, kde jsme se mohli scházet a dodělávat potřebné kroky i mimo čas určený pro seminář. OneNOTE nám velmi ulehčil práci, jelikož tam každý člen týmu mohl cokoliv kdykoliv psát a doplňovat a ostatní členové tyto nové poznámky hned viděli.

Jana B.: I přes nástrahy online prostoru si myslím, že se nám v týmu podařilo spolupracovat velmi dobře. Díky sdílenému dokumentu jsme všichni viděli aktuální verzi naší strategie (seminárního projektu) a mohli jsme ji společně upravovat. Byla jsem moc ráda, že i díky tomu nám mohla vyučující poskytnout prakticky ihned cennou zpětnou vazbu.

V čase online seminářů nebyl příliš prostor na vysvětlování úkolů, aby mohli studenti rovnou pracovat na aktivitě, proto se velmi osvědčila předem zasílaná instruktážní videa, která studentům názorně ukázala, co bude tématem a jaké kroky je při zpracování strategie čekají. Jediné, co si studenti museli na začátku semináře vyjasnit, bylo nastavení týmové spolupráce. Tento úkol jim byl ulehčen volbou (pomocí aplikace Forms) ředitele/ředitelky jejich destinačního týmu, což poukázalo na manažerské schopnosti studentů. Zejména, když si na konci semináře studenti říkali, jak si rozdělili úkoly, kam v rámci zpracování svých úkolů došli či jaký postup zpracování je ještě čeká.

Tereza T.: Instruktážní videa byla velice přínosná, protože díky nim jsme již před seminářem věděli, na čem budeme pracovat a mohli jsme se tak lépe připravit. Ve videích bylo hezky ukázáno, co máme přesně jak dělat, což nám velmi ulehčovalo práci a nemuseli jsme se s tím trápit sami. Volba ředitele/ředitelky společnosti se ukázala jako klíčová věc, protože bez vedoucího článku týmu, který spoustu věcí rozhodoval, by práce trvala mnohem déle. Bylo také fajn mít „nad sebou“ někoho, kdo nám určoval role v týmu, a na koho jsme se mohli vždy obrátit.

Jana B.: Mně osobně instruktážní videa vyhovovala, protože jsem měla možnost se v klidu připravit na seminář a pochopit podstatu úkolů. Díky tomu jsme mohli během semináře s týmem pracovat přímo na zadaných úkolech a měli jsme na ně relativně dost času. Jako ředitelka společnosti jsem se snažila, abychom se v rámci našeho týmu všichni shodli na rozdělení jednotlivých úkolů a stanovili si kroky zpracování společně. 

Aby studenti měli reflexi, jakým směrem postupuje jejich práce na strategii, měli mimo čas semináře online týmovou konzultaci s vyučujícím. Tou největší zpětnou vazbou však studentům bylo hodnocení jejich strategií přímo odborníky z praxe, tedy samotnými ředitelkami DMO (poděkování patří Mgr. Zuzaně Vojtové a PhDr. Daně Daňové), které proběhlo v rámci online workshopu. Studenti si připravili týmovou prezentaci strategie v powerpointu a k ní se následně odborníci vyjadřovali a kladli studentům případné dotazy. Reakce odborníků na workshop a na samotné výstupy studentů byly velmi kladné. Závěr byl, že studenti předložili velmi kvalitně zpracované strategie, které by v praxi dle odborníků obstály.

Tereza T.: Týmová konzultace s vyučující nám pomohla v tom, abychom si správně určili směr, kterým máme dále pokračovat, a také nám ukázala, jaké nedostatky máme opravit a vylepšit. Zpětná vazba od odbornic z praxe byla sama o sobě skvělým zážitkem a jejich hodnocení bylo velkým přínosem pro naše práce a moc nás potěšilo. Na online workshopu bylo také zajímavé pozorovat prezentace ostatních skupin a jejich výstupy.  

Jana B.: Mimo časy semináře jsme se scházeli ve skupině, abychom jednak dodělali týdenní úkoly, ale například i vypracovali prezentaci na workshop. Ten byl pro nás všechny přínosný, protože díky externistkám jsme se dozvěděli cenné informace, rady a zkušenosti. 

Vedle běžných kontrolních testů v ISu, které měly zjišťovat průběžné znalosti studentů, byla navíc do výuky zařazena metoda „učení se hrou“. Studenti měli za úkol „v přímém přenosu“ postavit z kostek (či jiného stavebního materiálu, co doma našli) stavbu (věž). Podstatou bylo si uvědomit, že kostky představují jednotlivé části (prvky), které se v destinaci nacházejí, a které jsou defacto předmětem řízení DMO. Kostky není možné změnit (zmenšit/zvětšit), vždy pracujete s tím, co máte. Je jen na vaší kreativitě, jak své kostky poskládáte a jakou jim dáte funkci. Přeneseně tedy, jakou strategii zvolíte k jejich rozvoji. Tato aktivita studenty bavila a svojí kreativitou vytvořili zajímavé stavby (viz fotky).

Bez popisku
Bez popisku
Bez popisku

Tereza T.: Dobrovolné průběžné testy nám daly možnost získat plusové body ke zkoušce, což většina studentů ocení. Testy se vždy týkaly probírané látky a byly sestavené tak, že se daly časově krásně stihnout a ani nebyl problém se na ně připravit vědomostně. Skládání z kostek bylo příjemným zpestřením semináře. Když nám pak ještě bylo vysvětleno, proč tuto činnost vykonáváme a jak to souvisí s naší prací, dávalo i obyčejné skládání kostiček velký smysl a pomohlo nám představit si, jak to v destinaci funguje. Bylo taky zajímavé sledovat, jak každý z nás zapojil svou kreativitu trochu jinak a postavil tak odlišnou stavbu než ostatní.

Jana B.: Jednou z cest, jak nejlépe pochopit podstatu věci, je vrátit se svým způsobem do dětství. Nejdříve banálně vypadající stavění z kostek se přeměnilo do skvělého příkladu destinace. To, že nemůžu změnit nějaký prvek v destinaci, ale musím s ním pracovat s takovým, jaký je, si teď budu pamatovat snáz a dlouho, ale hlavně jsem pochopila podstatu destinace a destinační společnosti.

Online výuka dala prostor pro využívání „nových“ nástrojů, které mohou velmi dobře zafungovat i v prezenční formě studia. Právě zmíněné využití instruktážních videí dává prostor pro intenzivnější práci se studenty v samotném semináři. Online komunikační platformy zcela jistě usnadní případné zapojení odborníků, ale také posílí flexibilní komunikaci se studenty. Online výuka ukázala (jak o tom bylo již i psáno), že je třeba změnit i způsob zkoušení. A to směrem k prověřování schopnosti studenta aplikovat nastudované poznatky.

Tento článek je poděkováním studentům, kteří nepodlehli šedi neosobní online výuky a během celého semestru byli velmi aktivní a zapálení do studia.

Autorkou článku je Andrea Holešinská, vyučující předmětu Management destinace cestovního ruchu, působící na Kateře regionální ekonomie a správy.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.