Nebojte se na stáži nebo v nové práci ptát, špatné otázky neexistují

I letos přivítala do posledního místa plná učebna zájemce o panelovou diskusi v rámci Dne s partnery ECON MUNI. Experti z firem a organizací přišli se studujícími sdílet své tipy a doporučení pro získání stáže nebo prvního vysněného pracovního místa. A také povzbuzovali studující ke zvídavosti a proaktivitě.

8. 4. 2024 Kateřina Eliášová

Bez popisku

V prvním bloku zaměřeném na psaní životopisu diskutovali zástupci společností E.ON, EY a ITW Pronovia o tom, jak má vypadat kvalitní životopis a ideální motivační dopis. Studenty zajímalo například to, kolik procent z požadavků pracovního inzerátu je potřeba splňovat, aby se na pozici vůbec mělo smysl hlásit. Podle expertů není nutné, aby kandidát na pracovní místo byl superman, který splňuje vše, nicméně v 80 % zásadních parametrů by měla být s inzerátem shoda. Speakeři se také shodli, že nejdůležitější na CV je přehlednost – neměl by přesahovat 1–2 strany A4 a být vhodně strukturovaný podle dat. Kromě pracovních zkušeností neškodí doplnit i koníčky, sporty nebo jiné schopnosti, které dávají komplexnější obrázek o osobnosti kandidáta/tky.

Bez popisku

Hodně může HR specialistům napovědět také motivační dopis. I když se v inzerátu výslovně nepožaduje, je dobré ho napsat a vysvětlit, proč zrovna tato konkrétní pozice vzbudila zájem kandidáta/tky, jakou má motivaci a proč se pro ni hodí. Na otázku, zda už v životopisu se dá odhalit nějaký „red flag“ neboli varovné znamení, zaznělo, že jasné varování jsou například chyby v českém jazyce, nepřehlednost a přílišná snaha prodávat se v životopisu – k vyzdvihnutí kvalit je lepší použít formát motivačního dopisu. Kandidáti/tky by neměli zapomenout, že pokud mají veřejné sociální sítě, mohou HR specialisté o nich hledat informace i tam.

Druhý blok pojednával o specifikách výběrových pohovorů a měl za úkol poradit, jak pohovor úspěšně zvládnout nebo čím jako junior/ka zaujmout při výběrovém řízení. Studujícím radili partneři ze společností CzechInvest, KPMG a PwC.

Tipy směřovaly zejména k tomu, jak důležité je dozvědět se o firmě co nevíce ještě před samotným pohovorem. Dobře zapůsobí, když kandidát/ka má přehled o činnosti a hodnotách firmy, prohlédl/a si dostupné informace z webu a projevuje zájem přiměřeným doptáváním. Dotazy na mzdu při pohovoru jsou v pořádku, není na nich nic nevhodného, jen by neměly být na prvním místě. A jak nejlépe při pohovoru zapůsobit? Nebýt jako leklá ryba a interagovat s personalistou, nevynikat extravagantním oděvem ani chováním, být autentický/á a nic nepředstírat.

Bez popisku

Kandidát/ka vždy zaboduje otázkami na možný rozvoj a růst ve firmě, což je vnímáno jako zájem o rozvoj kariéry v delším horizontu. Odradit naopak může také přehnaná výřečnost – dobré je umět i naslouchat a nechat prostor ostatním, zvlášť pokud se jedná o týmový assessment.

Třetí část odpoledne se zabývala onboardingem s cílem poradit nováčkům, jak nejlépe zvládnout začátek v nové práci. Diskutující ze společností Atlas Copco, Nejvyššího kontrolního úřadu a UniCredit Bank se studujícími prošli, co je čeká první 3 měsíce práce, jakých chyb se vyvarovat, a na koho se obracet, pokud je toho na začátku příliš mnoho.

Bez popisku

Ve většině firem je pro nováčky určen tzv. buddy, který je provází prvními měsíci a poradí s počátečními dotazy. Všeobecně je lepší se ptát příliš, než si nechat dotazy pro sebe a dělat zbytečné chyby. V prvních týdnech, ba i měsících v nové práci hloupý dotaz prostě neexistuje, shodli se panelisté. Dobré je využít ve zkušební době pravidelných 1:1 hodnocení v rámci adaptace, která dají cennou zpětnou vazbu nejen novému pracovníkovi/ici, ale i jeho nadřízené/mu. Vůbec není třeba se obávat, že by mnoho dotazů budilo nelibost nebo obtěžovalo. Naopak, v dobrých firmách je zvykem, že se firemní kultura díky novým lidem obohacuje a vstřebává to dobré, co do ní přinášejí.

A co dělat, když se stane, že vás vaše nová práce nebaví nebo přesně nesplňuje vaše očekávání? Dobré je mít oči otevřené a dívat se, co dělají vaši noví kolegové a kolegyně. Něco se přiučíte a získáte lepší představu, zda by vás to na jiné pozici ve stejné firmě zajímalo více. Může se stát, že zjistíte, že příležitostí kolem vás je víc než jen ta, na kterou jste se přihlásili.

Poslední část diskusního odpoledne se společností Deloitte, PKF Apogeo, Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a Zebra Technologies byl věnován znalostem a dovednostem, které organizace od nových zaměstnanců očekávají, a trendům vývoje trhu práce v ekonomických oborech.

Bez popisku

U absolventů/tek a stážistů/tek se nejvíc hodnotí aktivita a zájem, energie, kterou do firmy přinesou. Navíc mívají kontakt s trendy, například v oblasti AI nebo jiných, což je pro zaměstnavatele výhoda. Motivovaný nováček se zájmem o firmu tak roste metodou „learning by doing“ a získává nové kompetence přímo v práci. Nicméně kvalitní akademické vzdělání je stále důležitým backgroundem a na některých pozicích i kvalifikací k postupu.

Bohatý den uzavřely workshopy na téma Možnosti AI pro snadnější a kvalitnější studium, Osobní brand & networkingEffective Communication.

Děkujeme našim partnerům za tipy přímo od zdroje a těšíme se na příští ročník užitečné spolupráce!


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.