Nebojte se investice do své budoucnosti, zkuste celoživotní vzdělávání na ESF MU

26. 7. 2021

Bez popisku

Kryštof Gerneš je úspěšným absolventem celoživotního vzdělávání na ESF MU a od podzimu díky tomu přestupuje do řádného studia v programu Regionální rozvoj a cestovní ruch. Povídali jsme si s ním o jeho cestě ke studiu přes program celoživotního vzdělávání a také o tom, co ho na studiu baví především.

Mohl bys přiblížit program celoživotního vzdělávání (CŽV)?
Celoživotní vzdělávání je placený program nabízený Ekonomicko-správní fakultou MU. Program, ve kterém jsem já, se jmenuje Regionální rozvoj a cestovní ruch a koresponduje i se stejnojmenným kombinovaným bakalářským programem. Takže až na pár předmětů se vůbec neliší. Ta kvalita je zachovaná u obou forem. (Pozn. red.: Původní studijní program Regionální rozvoj a cestovní ruch byl nově transformován na profesně orientovaný program Management měst a regionů. Skladba předmětů ve studijním plánu však zůstala velmi podobná, včetně Oceňování nemovitostí a přírodních zdrojů. Doplněny byly také další předměty s ryze praktickým využitím, které jsou zaměřené např. na projektové řízení, strategické plánování nebo marketing.)

Liší se nějak podmínky ukončení CŽV od běžného kombinovaného programu, který zmiňuješ?
Ne, podmínky ukončení v předmětech na celoživotním vzdělávání i na kombinovaném studijním programu jsou úplně stejné. Studenti CŽV chodí na přednášky s ostatními studenty kombinovaného studia, takže jak obsah studia, tak i požadavky jsou zcela identické.

Jak vypadá tvoje studium?
Já jsem měl celý program Regionální rozvoj a cestovní ruch v kombinované formě. Pouze jeden předmět, Matematika 0, byl pojat jinak než ostatní předměty, které jsem v rámci celoživotního vzdělávání absolvoval, a to v prezenční formě. (Pozn. red.: Předmět Matematika 0 v nových profesních programech již nebude zařazen.)

Proč sis zvolil právě tento druh studia?
Forma kombinovaného studia přišla spolu s tím, že jsem si vybral celoživotní vzdělávání. Tento program nebylo možné studovat v celoživotním vzdělávání jinak než právě v kombinované formě. A celoživotní studium jsem si vybral jako alternativu, protože jsem se hlásil na školu a bohužel jsem se nedostal. Nicméně percentil, který jsem měl z testu studijních předpokladů (TSP), odpovídal podmínkám na celoživotním vzdělávání, kde se nemusely dělat žádné další přijímací zkoušky. Tak jsem to zkusil.

A zpětně nelituješ?
Ne, to určitě ne. (úsměv)

Co tě lákalo na programu Regionální rozvoj a cestovní ruch?
Mě především lákalo oceňování majetku, což se v rámci Regionálního rozvoje a cestovního ruchu nabízí. A samozřejmě se mi líbil i cestovní ruch, protože mi to vždycky přišlo jako hrozně zajímavý segment, který se až do minulého roku hodně rozvíjel. Chtěl jsem být jeho součástí a podívat se trochu do hloubky, co všechno obnáší z akademičtějšího pohledu.

Splnilo studium tvoje očekávání?
Zatím ano, zatím byla a jsou moje očekávání splněna na sto procent.

Nyní jdeš do třeťáku, takže tě čeká bakalářka. Už máš zvolené téma?
Zrovna asi před měsícem jsme to řešili, tak už mě to pomalu čeká. Konkrétně mám téma Regenerace brownfield ve vybraném městě.

A celkově, co se týče oboru, co tě na tom nejvíc baví? Objevilo se něco, co jsi nečekal?
Samozřejmě některé předměty baví víc, některé míň. Ale mě tak nějak bavilo všechno, protože všechny předměty byly pojaté tak, aby se člověk něco nového naučil, ale zároveň, aby to bylo použitelné v praxi. Samozřejmě nejvíc mě bavilo oceňování majetku, protože to byl předmět, na který jsem se opravdu těšil.

Jak ty sám vnímáš zmiňované propojení na praxi?
Já myslím, že je to super. Hodně se pracuje s daty, které jsou normálně použitelné v praxi, nejsou jen teoretické. A celkově všechny předměty jsou koncipované tak, aby člověka na praxi připravily. Je tam určitě velké propojení a člověk, který se v praxi třeba i jen okrajově pohybuje, si uvědomí, že to, co se učíme, tak doopravdy je.

Když se vrátíme k CŽV, měl bys nějaké doporučení zájemcům, kteří zvažují, zda do tohoto typu studia jít, nebo nejít?
Já toho nelituju, takže pokud se někdo rozmýšlí, jestli jo nebo ne, tak ať do toho jdou, ať to zkusí. Přeci jen mohou vždycky odejít, když je to nebude bavit, ale já si myslím, že celoživotní vzdělávání je nastaveno velmi dobře a ta kvalita je úplně stejná. Takže je jedno, jestli jste třeba na kombinovaném nebo celoživotním, protože dostanete to samé.

A mně tedy ve všem hodně pomohlo studijní oddělení. Když jsem si nevěděl rady, tak jsem psal na studijní a měl jsem odpověď do dne, maximálně dvou. Buď to vyřešili úplně za mě, nebo mě nasměrovali správným směrem. Takže kdyby někdo váhal, tak se může zeptat na studijním. Tam mi vždy vyšli vstříc v mnoha ohledech, takže mám jen dobré zkušenosti.

Rozhovor s Kryštofem Gernešem vedla Sára Suchá, studentka FSS MU.


Jak se do celoživotního vzdělávání přihlásit?

Přihlášky do programů celoživotního vzdělávání se podávají od 1. 6. 2021 do 15. 8. 2021 elektronicky prostřednictvím Informačního systému MU. Poplatek za přijímací řízení činí 200 Kč.

Do programu CŽV se může přihlásit každý, kdo má dokončené středoškolské vzdělání s maturitou. Pokud uchazeč v letošním roce skládal přijímací zkoušku formou Testů studijních předpokladů (TSP) a dosáhl percentilu alespoň 33, může si požádat o prominutí přijímací zkoušky. Uchazeči, kteří absolvovali přijímací zkoušky (TSP) v minulých letech, si je budou muset zopakovat v náhradním termínu, který je na Masarykově univerzitě stanoven na 3. 9. 2021.

Studijní programy jsou nově profesně orientované, což znamená, že významnou roli hraje praktické využití získaných znalostí a jejich aplikace do každodenní praxe.

Každý úspěšný absolvent programu celoživotního studia získá Osvědčení o absolvování konkrétního programu na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity (včetně výpisu absolvovaných předmětů). Osvědčení o absolvovaném programu pak lze využít např. v životopisu, na LinkedIn nebo Jobs.cz a může pomoci při získání pracovní pozice. Úspěšný absolvent pak také může, podobně jako Kryštof, pokračovat ve studiu v posledním ročníku řádného kombinovaného studia a dojít tak až k bakalářskému titulu.

Více informací o CŽV


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.