Nová simulační hra mění výuku daní

30. 5. 2025 Jana Sosnová

Petr Valouch na Ekonomicko.správní fakultě MU | Foto: Jan Prokopius

Studující ECON MUNI se nově seznamují s fungováním daňového systému prostřednictvím simulační hry. Umožňuje jim zažít na vlastní kůži dopady daňových změn na příjmy různých skupin obyvatel, propojit teoretické poznatky s praxí a rozvíjet analytické myšlení.

Úkolem hráčů je navrhnout změny v daňovém systému České republiky tak, aby zvýšili příjmy veřejných rozpočtů o předem definovanou částku. Každé rozhodnutí však může ovlivnit výši jejich vlastního disponibilního příjmu. Studující totiž vystupují v roli daňových poplatníků z jedné z pěti příjmových skupin a jejich tahy ve hře proto vychází ze specifické socioekonomické pozice. S vyhodnocováním rozhodnutí pomáhá excelová aplikace, která ihned ukáže vliv na veřejné rozpočty i konkrétní dopad na hráče.

„Jedním z požadavků hry je mimo jiné i to, aby studující upravovali ideálně ty daně, které jim z příjmu odeberou co nejméně. Zároveň mají k dispozici odborné odhady a zdroje, které jim pomohou s rozhodováním,“ popisuje jeden z hlavních autorů inovace doktor Petr Valouch. Hráči musí kromě očekávaného dopadu na veřejné finance zvažovat také další faktory jako například své výdaje, úspory, majetek nebo to, zda pijí alkohol nebo kouří. Výsledek hry poté diskutují s vyučujícími, kteří jim poskytnou zpětnou vazbu. Následně studující hrají znovu a zohlední získané informace z prvního kola i komentáře vyučujících.

Podle Petra Valoucha může být jedna praktická zkušenost pro studující hodnotnější než celý semestr teoretických přednášek. „Obyčejné počítání předem zadaných daňových příkladů nedokáže plně pokrýt jeden z hlavních aspektů daňové problematiky, a sice schopnost poměrně rychle analyzovat různé rozhodovací varianty a přijmout to nejlepší rozhodnutí pro sebe či své klienty,“ vysvětluje. Právě nová hra umožňuje studujícím i vyučujícím měnit rozhodovací parametry, čímž podněcuje neustálé přemýšlení nad všemi možnými daňovými situacemi a jejich reálnými dopady.

Přestože tradiční výuka i nadále zůstává důležitou součástí předmětu Daňový systém, jeho rozšíření o interaktivní prvky se ukázalo jako nezbytné. Protože je předmět od jarního semestru povinný či povinně volitelný pro všechny bakalářské programy ECON MUNI, významně vzrostl počet studujících, kteří spadají do různých studijních programů. Proto musí být výuka modernější a přístupnější širší cílové skupině než dosud.

Hra má nyní za sebou pilotní testování a její autoři sbírají zpětnou vazbu od účastníků a účastnic kurzu. „Zajímá nás, zda bylo zadání hry srozumitelné, zda byl jasný systém hlasování a jak se studující orientovali v aplikaci. Zároveň jsme otevření námětům na vylepšení hry, které rádi zapracujeme do finální verze,“ upřesňuje Valouch.

Studujícím hra přináší zejména prohloubení analytických schopností a kritického myšlení, rozvíjení týmové spolupráce a schopnost formulovat jednoznačné závěry. „Výuka daňové problematiky je už nyní klíčovou součástí znalostního portfolia studujících, a to nejen na školách s ekonomickým zaměřením. Schopnost práce s moderními technologiemi, možnost různých daňových simulací nebo práce se specializovanými daňovými softwary bude v budoucnu nezbytnou součástí znalostí a dovedností absolventů a absolventek,“ shrnuje Valouch.

Podpořeno z Programu na podporu strategického řízení vysokých škol.

Logo Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.