Co bylo impulsem pro vytvoření kurzu zaměřeného specificky pro výživové poradce?
Ekonomicko-správní fakultu oslovila společnost Welko Team s.r.o., která se specializuje na vzdělávání v oblasti nutričního poradenství. Prvotní myšlenkou pro navázání spolupráce byl fakt, že výživoví poradci jsou sice velmi vzdělanými odborníky ve svém oboru, ale chybí jim byznysové a obecně podnikatelské kompetence.
Výživoví poradci většinou podnikají jako OSVČ nebo malé firmy. Jak jste při tvorbě kurzu zohledňovala jejich zvláštní potřeby?
Mám na starost kurz marketingu, ve kterém jsem veškerou teorii a příklady musela transformovat na oblast poskytování služeb, která je sama o sobě specifická. Dále bylo nezbytné soustředit se na problematiku freelancerů a mikropodniků, protože jejich paleta marketingových nástrojů je jiná, než jakou využívají velké firmy a korporáty. V neposlední řadě je v tématech potřeba zohlednit samotný obor nutričního poradenství.
Jaké ekonomické znalosti a dovednosti nutričním poradcům obvykle nejvíce chybí?
Často se stává, že se výživoví poradci nedokážou „prodat“, přestože poskytují vysoce kvalitní a individualizovanou službu. Vidí hrozbu v méně kvalitních a hromadných nástrojích, jako jsou AI nebo neodborné rady nejrůznějších influencerů. Ve skutečnosti je ale jejich reálná konkurence někde jinde – potřebují se například vymezit vůči poskytovatelům s menšími zkušenostmi, vybudovat si dobré jméno ve svém regionu nebo se zaměřit na specifický problém, ve kterém budou respektovanými odborníky. Z toho vyplývají problémy v nacenění a komunikaci. Studujícím také někdy chybí strukturovaný a systematický přístup k analýzám a následně oceňují nadhled, se kterým se najednou dívají na své podnikání.
Jedním z hlavních cílů kurzu bylo přinést praktické a na míru šité vzdělávání. Jak jste dosáhla toho, aby byl kurz co nejvíce blízký realitě účastníků a účastnic?
V tomto případě žijeme s kolegy to, co učíme. Byl tedy nutný prozákaznický přístup a práce s očekáváními. U marketingu je to složité i proto, že si jej většinová společnost ztotožňuje s reklamou, což je velmi omezený pohled. Ve skutečnosti marketing zahrnuje znalost trhu, zákaznických potřeb, definování produktu a jeho hodnoty, nacenění, volbu distribučních kanálů, a nakonec také komunikaci, kam spadá jako jeden z možných nástrojů i reklama. Ve výuce je proto hodně konkrétních příkladů a aplikací a osvědčují se také diskuse, ve kterých si posluchači sdělují své osobní zkušenosti. Snadno pak ověřím, že koncept pochopili a umí jej vztáhnout na svou vlastní zkušenost.
Přizpůsobit výuku konkrétní cílové skupině není jednoduché. Jaký je váš postup, když začínáte navrhovat kurz pro lidi se specifickým zaměřením?
Vždy se nejdřív seznámím s cílovou skupinou a jejími potřebami, tak to ostatně učím i v kurzu pro nutriční poradce. Soustředím se na to, aby byly znalosti dlouhodobě využitelné a poskytovaly základnu, díky které se v budoucnu dokáže absolvent přizpůsobit různým změnám v okolí. Při tom se snažím zařazovat co nejvíce prvků, které studující donutí přemýšlet nad souvislostmi a zkusit si prakticky využít teoretické znalosti.
V kurzu používáte výukovou metodu tzv. převrácené třídy (v angličtině flipped classroom). Proč jste se rozhodla právě pro tento formát a jak jeho využití hodnotí studující?
Využití této metody prosazuji dlouhodobě a tady se opravdu dobře hodila. Studující se nejdřív seznámí s teorií z okomentovaných prezentací a skript. Přichází tedy do výuky se základní znalostí, kterou je možné rozvíjet a prohlubovat. Kurz pro výživové poradce je kombinovaný. Potkáváme se jednou měsíčně online a já na těchto lekcích vysvětluji souvislosti, ukazuji aplikace na příkladech z oboru i mimo něj. Cílem je pochopit, jak probíraný koncept obecně funguje v praxi. Během kurzu se také sejdeme na dvou celodenních osobních setkáních, kde týmy zpracovávají komplexní praktickou seminární práci zaměřenou přímo na oblast nutričního poradenství.
Jaká byla největší výzva při vytváření kurzu a co vás naopak nejvíce bavilo?
Největší výzvou bylo sladit časový harmonogram tak, aby na sebe znalosti a jejich využití navazovaly. V online výuce je navíc vždy obtížnější zapojit posluchače a udržet jejich pozornost, takže se snažím využívat interaktivní prvky (např. Slido) a povzbuzovat účastníky k diskusi. Nicméně páteční večery, kdy online výuka probíhá, jsou náročné pro obě strany. Nejvíc mě baví práce se specifickou cílovou skupinou, která má úplně odlišnou životní zkušenost a zaměření. Musím vymýšlet nové způsoby, jak téma přiblížit, takže se vlastně učíme navzájem.
Jaký bude podle vás vývoj do budoucna? Myslíte si, že zájem o podobné specificky zaměřené kurzy bude narůstat?
Jako fakulta máme k dispozici odbornost, která je univerzálně využitelná v podstatě kýmkoliv, kdo pracuje, ať už jako zaměstnanec nebo jako podnikatel. Od finanční gramotnosti, přes podnikavost a marketing, až po manažerské dovednosti a řízení projektů. Bylo by skvělé, kdybychom dokázali do budoucna oslovit více partnerů, kteří přidají tyto „horizontální“ kompetence ke svým hlubokým odborným znalostem, ať už z řad externích partnerů nebo uvnitř univerzity.