Mikrocertifikáty pro Asii

Ekonomicko-správní fakulta stojí v čele inovativního projektu, který má za cíl přinést systém mikrocertifikátů do dvou asijských zemí. Součástí bude také mapování aktuálního stavu mikrocertifikovaných kurzů a sdílení dobré praxe uvnitř Evropské unie.

4. 2. 2025 Jana Sosnová

Dušan Mladenović na Ekonomicko-správní fakultě MU | Foto: Martin Indruch

Když se chce mladý člověk z jihovýchodní Asie stát datovým analytikem, musí se přihlásit na vysokou školu a studovat několik let. Nástup do zaměstnání by mu pomohl urychlit například kurz programování a vizualizace dat, který by trval jen pár měsíců a připravil studenta na aktuální požadavky trhu práce. Po jeho absolvování by navíc dotyčný získal certifikát s mezinárodní platností, který by mu umožnil najít si práci i jinde než v rodné zemi. Právě takový systém celoživotního vzdělávání pomáhá vytvářet tým z ECON MUNI pod vedením doktora Dušana Mladenoviće ve Vietnamu a sousedním Laosu.

Mikrocertifikáty (v angličtině microcredentials) představují zásadní inovaci ve vzdělávání, která pomáhá vysokým školám udržet si relevanci a reagovat na dynamické požadavky trhu práce. „Poskytují strukturovaný a zároveň velmi flexibilní způsob získávání a ověřování specifických dovedností odpovídající současným potřebám studujících i zaměstnavatelů,“ vysvětluje Dušan Mladenović. Mikrocertifikáty podle něj fungují jako most mezi akademickou sférou a průmyslem a nabízejí lidem cestu k celoživotní zaměstnatelnosti. Pro firmy zase představují především transparentní a spolehlivou metodu hodnocení kvalifikace potenciálních pracovníků.

Podle studie univerzitní sítě ASEAN z roku 2022 poskytuje pouze necelá třetina studijních programů v jihovýchodní Asii možnost uznání alternativních vzdělávacích kreditů. To tvoří významnou překážku pro tamní studující, kteří nemohou přenášet kredity a tím pádem prokazovat své kompetence nejen na mezinárodní úrovni, ale mnohdy dokonce ani mezi institucemi uvnitř jednoho státu. Zavedení jednotného systému by situaci výrazně usnadnilo. Například organizace UNESCO ve své nedávné zprávě o mobilitě ve vzdělávání zdůraznila, že země s mezinárodně uznávaným systémem kvalifikací pozorují nárůst přeshraničních příležitostí pro studující až o 30 %. Studie Světové banky z roku 2023 navíc odhalila, že 60 % zaměstnavatelů v jihovýchodní Asii vnímá významný nesoulad mezi jejich požadavky a reálnými schopnostmi absolventů tamních univerzit. Právě tuto mezeru v dovednostech mohou mikrocertifikáty pomoci přemostit.

Projekt MICRO4ASIA, na kterém se kromě MUNI podílí také univerzity Institut de Haute Formation aux Politiques Communautaires z Belgie, chorvatská University of Dubrovnik a italská University of Siena, se snaží na tyto výzvy reagovat. „Zkušenosti evropských partnerů mohou sloužit jako inspirace. Lze je uzpůsobit lokálnímu kontextu ve Vietnamu a Laosu tak, aby byl tamní systém vyššího a celoživotního vzdělávání modernější a více mezinárodně propojený,“ popisuje doktor Mladenović. Mezi systémy dlouhodobě fungující a ověřené na evropských univerzitách patří například Evropský systém přenosu a akumulace kreditů (ECTS) nebo Evropský rámec kvalifikací (EQF), které umožňují měřit akademickou mobilitu a uznávat dovednosti na mezinárodní úrovni.

Hlavním úkolem týmu z ECON MUNI je vytvořit komplexní vzdělávací program pro vysokoškolské pedagogy z Laosu a Vietnamu, díky němuž se naučí navrhovat a zavádět systém mikrocertifikátů v souladu s evropskými standardy. Součástí bude také toolkit neboli sada nástrojů, která provede uživatele procesem krok za krokem. „Vytvoříme šablony pro tvorbu osnov a popíšeme způsoby zajišťování kvality i osvědčené postupy pro navazování spolupráce,“ objasňuje Dušan Mladenović. Masarykova univerzita bude také dohlížet na testování a ověřování kvalifikací a zajistí jejich slučitelnost s mezinárodními evropskými standardy.

Navrhování systému mikrocertifikátů pro asijské země se neobejde bez výzev. Nepůjde přitom jen o vytváření systému „na zelené louce“, ale také o kulturní rozdíly v přístupu ke vzdělávání. „V Evropě často upřednostňujeme vzdělávání založené na osvojování praktických dovedností, zatímco instituce v jihovýchodní Asii tradičně kladou důraz spíše na teoretické znalosti. Sladění těchto přístupů, aniž by byly ohroženy místní akademické hodnoty, bude vyžadovat opatrnost a pečlivost,“ vysvětluje Dušan Mladenović a dodává, že mikrocertifikáty mohou pomoci vysokým školám přilákat více studujících a posílit partnerství s firmami.

Bez popisku


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.