Podpora obnovitelných zdrojů energie (OZE) prochází zásadní změnou. Místo dřívějších garantovaných výkupních cen přichází systém založený na aukcích, který by měl přinést vyšší efektivitu, transparentnost a stabilitu cen pro spotřebitele. Způsoby, jak nový systém co nejlépe nastavit a jak motivovat výrobce energií k jeho využívání, hledají doktor Ondřej Špetík a docent Vilém Pařil z ECON MUNI. Co přesně změna systému podpory OZE znamená a jaký bude mít dopad na běžné občany, vysvětluje v rozhovoru Ondřej Špetík.
Co přesně znamená, že bude podpora obnovitelných zdrojů energie (OZE) probíhat formou aukcí? V čem se nový systém liší od toho předchozího?
Podpora obnovitelných zdrojů energie začala již v roce 2005 formou garantovaných výkupních cen. To znamená, že každý výrobce energií, který splnil podmínky, mohl za elektřinu získanou z obnovitelných zdrojů, tzv. zelenou energii, získat garantovanou cenu, která byla výrazně vyšší než cena tržní. Stát se tím snažil podporovat růst výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů. Kolem roku 2009 ale začaly prudce klesat ceny fotovoltaických panelů, takže se garantovaná cena stala pro výrobce extrémně výhodnou. Jen za rok 2010 se ztrojnásobil výkon solárních elektráren, což vedlo k výraznému zdražení elektřiny pro spotřebitele a stát proto podporu OZE utlumil.
Zároveň se ale Česko zavázalo, že bude snižovat emise. Trh však v současnosti nenabízí způsob výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů, který by byl finančně výhodný bez veřejné podpory, proto stát hledá způsob, jak podpořit zelenou energii co možná nejefektivněji. Zároveň byla schválena právní úprava ze strany Evropské unie, která zakotvuje v případě nových obnovitelných zdrojů povinnost je soutěžit formou aukce. V praxi to znamená, že stát si řekne jaký výkon obnovitelných zdrojů energie chce instalovat a výrobci soutěží o to, kdo požaduje nejnižší cenu za jednu MWh vyrobené elektřiny.
Co přinese nový systém podpory OZE běžným lidem?
Především se zvýší celková efektivita dodávaní zelené energie. Nový systém zachová tržní signály výrobcům, kterým poskytne stabilnější a předvídatelnější ceny elektřiny. Zároveň může chránit spotřebitele před vysokými cenami, protože v období vysokých tržních cen nebudou výrobci dotováni, ale naopak vrátí rozdíl mezi tržní a garantovanou cenou státu, který tyto prostředky může využít pro zmírnění dopadů vysokých cen na spotřebitele. Kromě toho by měly být budovány jen ty zdroje, které požadují nejnižší veřejnou podporu.
Proč Evropská unie ke změně systému podpory OZE přistoupila a co od ní očekává?
Hlavním důvodem byla energetická krize, která odhalila zranitelnost energetického systému vůči vnějším cenovým šokům. Dalším důvodem je dlouhodobá snaha o urychlení dekarbonizace energetiky. Kromě stabilnější a předvídatelnější ceny elektřiny se očekává také nárůst investic do obnovitelných zdrojů energie ze strany soukromých subjektů.
Co by mohlo ohrozit úspěch aukčního systému? Stojí mu v cestě nějaké překážky?
Překážkou může být nízká motivace výrobců energií se aukcí účastnit, a to zejména kvůli složitým a zdlouhavým administrativním procesům a komplikovanému získávání povolení. Český stát se novou legislativou snaží tyto procesy urychlit. Stavby však často naráží na pochopitelný odpor místních samospráv.
Na co přesně se zaměříte ve vašem výzkumu?
V našem výzkumu se budeme soustředit na to, jak nastavit aukční mechanismus, aby vznikaly minimální náklady na veřejnou podporu a zároveň se maximalizoval motivační účinek podpory. Na výzkumu se bude podílet také Vysoké učení technické v Brně a firma EGÚ Brno a společně vytvoříme strategický plán, tzv. cestovní mapu neboli roadmap, která bude sloužit jako podklad pro tvorbu budoucích politik v oblasti aukcí a podpory OZE, do které budou zahrnuty Ministerstvo průmyslu a obchodu, Energetický regulační úřad a Ministerstvo životního prostředí.
Projekt „Maximalizace motivace využití OZE prostřednictvím stanovení rámce efektivní formy veřejné podpory OZE s ohledem na využití aukcí“ je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu THÉTA 2.