Vertikální integrace versus separace v železniční dopravě - cui bono?

Autoři

KVIZDA Martin

Rok publikování 2007
Druh Článek ve sborníku
Konference Rozvoj systémů osobní dopravy z hlediska respektování požadavků uživatele.
Fakulta / Pracoviště MU

Ekonomicko-správní fakulta

Citace
www http://www.econ.muni.cz/railway
Obor Ekonomie
Klíčová slova railways; unbubdling; transport policy; network industry; Common Transport Policy EU
Popis Současná reforma železniční dopravy je založena na vertikální separaci, tzn. formálním i faktickém oddělení železničního provozu od vlastnictví a správy dopravní infrastruktury. Toto na první pohled logické a jednoznačné řešení však v sobě skrývá některá úskalí, jejichž podstata je jednak technická a rovněž čistě ekonomická. V konečném důsledku to znamená, že vertikální separace nemusí ve specifických podmínkách určité země vést ke zvýšení efektivnosti, ale naopak ke zvýšení celkových nákladů železniční dopravy. To způsobí vyšší zátěž veřejných rozpočtů a nižší míru zisku zákazníků a užitku spotřebitelů. Článek tato úskalí identifikuje, popisuje a navrhuje směry nutné analýzy k odhadu výsledného efektu vertikální separace v českých podmínkách.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.