Colors in medieval art. Theories, matter, and light from Suger to Grosseteste (1100–1250)

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Ekonomicko-správní fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Barvy ve středověkém umění. Teorie, hmota a světlo od Sugera po Grossetesteho (1100–1250)
Autoři

VIRDIS Alberto

Rok publikování 2023
Druh Odborná kniha
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Promítaná barva nasycuje náš svět obrazů a obrazovek, což vede k odtržení barvy od hmotné reality díky její kulturní vazbě na světlo a vyzařování optiky. Za těchto podmínek je obtížné představit si dobu, kdy barva byla výsostně materiálním, kulturním a společenským objektem. Cílem této knihy je ukázat, že barva je a byla ústředním „kulturním objektem“ v dějinách umění, což je skutečnost, která byla nejprve objasněna na základě historické diskuze o tomto fenoménu v jazyce, teologii, vědě a filozofii. Po přehledu středověkých estetických debat se autor knihy zaměřuje na dvě stěžejní případové studie, které zahrnují dvanácté a třinácté století: Baziliku v Saint-Denis a Katedrálu v Lincolnu. U obou se soustředí na umění vitráží, které bylo revolučním médiem stírajícím hranice mezi barvou, materialitou a světlem. Tento bohatě ilustrovaný svazek reflektuje středověkou estetiku, v níž hrála barva zcela zásadní a převratnou roli na pomezí estetických, intelektuálních a teologických otázek.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.