Nový přístup k diagnostice grafomotorických obtíží

Logo poskytovatele
Autoři

ŠAFÁROVÁ Katarína

Rok publikování 2020
Druh Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)
Citace
Popis Dysgrafie, definovaná jako porucha psaného projevu, patří mezi Specifické poruchy učení s odhadovanou prevalencí 10-34 % (v závislosti na zdroji). K její diagnostice jsou určeny různé testy, které však nejsou k tomuto účelu primárně určeny. Samotné projevy dítěte s dysgrafií jsou zaznamenávány na základě pozorování dítěte při psaní. V současné době neexistují objektivní testy ani normy pro diagnostiku poruch psaní. Proto vznikla spolupráce mezi týmem psychologů z Psychologického ústavu FF MU pod vedením profesora Urbánka, inženýrů z Laboratoře analýzy onemocnění mozku (BDALab) na FEKT VUT pod vedením dr. Mekysky, a Jiřiny Bednářové, speciální pedagožky z Pedagogicko-psychologické poradny. Našim cílem je lepší pochopení grafomotorických obtíží u dětí a zároveň vytvoření přesnější a objektivnější metody jejich hodnocení, která by sloužila odborníkům z praxe. V následujícím článku popíšeme současný stav týkající se poruch psaní, jejich diagnostiku a popíšeme nový objektivní způsob měření. Zároveň nabídneme čtenáři i srovnání dvou dětí vzhledem k vybraným parametrům.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.