Common Market and Railways

Autoři

PELTRÁM Antonín PALETA Tomáš

Rok publikování 2013
Druh Článek ve sborníku
Konference REGULATED AND UNREGULATED COMPETITION ON RAILS, TELC 2013/ REGULOVANA A NEREGULOVANA KONKURENCE NA KOLEJICH, TELC 2013
Fakulta / Pracoviště MU

Ekonomicko-správní fakulta

Citace
Obor Ekonomie
Klíčová slova Czech railways; European railways; European integration; single market; competition
Popis Cílem tohoto textu je poukázat na obtíže při zavádění jednotného železničního trhu v rámci Evropské unie. Síťový průmysl byl většinou považován za součást státní správy. Železnice se to v Evropě týkalo zcela plně. Jednalo se o podnik s monopolním uspořádáním, vlastními spřízněnými nebo pomocnými podniky, vlastní zdravotní péčí apod. Rozpočet na železnici byl součástí kapitoly Ministerstva železnic, a byl určitým způsobem nezávislý na příjmech z jízdného. Avšak kvůli poklesu provozu způsobenému změnami poptávky v postindustriální společnosti došlo k nárůstu zadlužení a narůstajícímu přílišnému rozpočtovému zatížení. Proto bylo zapotřebí zadlužení státu jako vlastníka snížit, a to přinejmenším oddělením finančního účetnictví dopravní infrastruktury a dopravy od provozu cestujících s převažující částí veřejných služeb, a zavedení výběrových řízení. Závislost na obrovském množství vládních financí však vytvořila nemalé překážky rychlému rozvoji jednotné evropské dopravní sítě a v rámci ní jednotné evropské železniční sítě. Vznik jednotného evropského dopravního prostoru a jednotné evropské železniční oblasti je podle současných předpovědí datován do roku 2050. Stále je zde starý záměr směřovat k vytvoření Spojených států Evropy; včetně současného 4. železničního balíčku, s některými důležitými opatřeními a přirozeně s některými kompromisy.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.