Mluviti stříbro, mlčeti zlato : Hlas žáků střední školy

Varování

Publikace nespadá pod Ekonomicko-správní fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

ČEJKOVÁ Ingrid

Rok publikování 2016
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Cílem výzkumu je popsat hlas žáků střední školy jakožto proces snahy žáků ovlivnit výuku. Konkrétně jde o zodpovězení těchto dílčích otázek: jaké cíle spojené s výukou žáci sledují a jak hodnotí jejich naplňování, jaké strategie žáci volí při snaze ovlivnit výuku vzhledem ke svým cílům, jaké strategie volí učitelé v reakci na strategie žákovské, jaký je výsledek hlasu žáků, jaký je tedy reálný vliv žáků na výuku a v jakém kontextu hlas žáků probíhá? Hlas žáků je metaforické označení pro komunikační iniciativu přicházející od žáků a směřující k dospělým ve škole, která se týká různých oblastí života ve škole. Největší zastoupení by měl mít hlas žáků v oblasti zpětné vazby na výuku nebo přání spojených s výukou, kde by se žáci měli snažit ovlivnit výuku. Žáci vyjadřují svůj hlas s přesvědčením, že bude vyslyšen a učitelé na jeho základě budou jednat, samo naslouchání hlasu žáků však není pro učitele neproblematické. Hlas žáků nese potenciál kvalitativní změny ve výuce, ve svém důsledku by mohl vést k participaci žáků na životě školy a naplňování principů demokratické školy. Jedná se o případovou studii jedné středoškolské třídy (sexta) a jejích učitelů. Výchozí metodou sběru dat se stalo etnografické pozorování a videonahrávky výuky. Na základě analýzy těchto dat byly pořizovány hloubkové rozhovory se žáky a třídním učitelem, skupinový rozhovor se žáky a rozhovory s učiteli vyučujícími v této třídě s cílem popsat příčiny událostí sledovaných při pozorování a hodnocení těchto událostí samotnými aktéry. Hlas žáků ve sledované třídě je kritického charakteru, vztahuje se tedy k problémům ve výuce, které identifikují žáci. Když se třída rozhoduje, které problémy spojené s výukou budou rozebírat s učiteli a které ne, vstupují na scénu dva prvky, a to žáky pociťovaná neadekvátnost známek a autoritativní styl komunikace učitele směrem k žákům.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.