Výuka a podmínky pro studium na ESF MU v době „koronaviru“

10. 9. 2020 Jiří Poláček, Jaroslav Nekuda

Bez popisku

Události následující po vyhlášení nouzového stavu v České republice dne 12. března 2020 zasáhly nejenom naši fakultu, ale všechny české vysoké školy bezprecedentním způsobem. Ze dne na den se musely přizpůsobit novým podmínkám a hledat cesty, jak se s nepřízní vypořádat. Nyní, s určitým odstupem času, je možné konstatovat, že jsme v této těžké zkoušce obstáli. Doba nejistoty však trvá a možnost vynucené online výuky v následujícím semestru není vyloučená.

Úvahy o tom, jak se na budoucnost co nejlépe připravit, je dobré postavit na znalosti věcí: jak uplynulé období prožívali a hodnotí naši studenti? Co se povedlo a co již méně? Jak nahradit klasickou výuku výukou online s nejmenší ztrátou kvality? Jak udělat věci efektivněji? Co by studentům nejlépe vyhovovalo, kdyby se situace na podzim opakovala? To byly otázky v pozadí průzkumu, který jsme na naší fakultě uskutečnili v průběhu července.

K vyplnění anonymního dotazníkového šetření byli studijními proděkany vyzváni studenti všech forem studia v česky vyučovaných programech na ESF MU, celkově to bylo 1 833 osob. Podařilo se shromáždit odpovědi od 394 studentů, návratnost se tak dostala k ještě poměrně uspokojivým 21,5 procentům.

Velká spokojenost společně s představou, že „toto je budoucnost“, současně ale i rozčarování a přání, aby „se to všechno již nikdy neopakovalo“. Až diametrálně odlišné názory studentů se objevovaly ve výsledcích.

Rozpolcenost postojů dobře ilustruje rozložení odpovědí na otázku: Domníváte se, že by mohla být v blízké budoucnosti na naší fakultě nahrazena prezenční výuka výhradně online výukou, aniž by byla snížena její kvalita? V součtu za kategorie určitě souhlasím + spíše souhlasím si přechod k online výuce umí představit 48 % studentů, opačný názor, tj. kategorie spíše nesouhlasím + určitě nesouhlasím, sdílí stejně veliká skupina – 49 % studentů.

Rozhodně bych do budoucna navrhovala, kdyby alespoň přednášky byly dělány touto formou – tzn. online, přes MS Teams, bez nutnosti chodit do budovy ESF. Jsem si jistá, že by většina studentů se mnou souhlasila … Do příštích semestrů v tom vidím obrovský potenciál.

Jsem zásadně proti. Domnívám se, že by kvalita výuky šla o hodně dolů. Nám, studentům, by chyběl „živý“ přístup vyučujících, vysvětlování látky je také lepší spíše v prezenční výuce. Podmínky by nebyly spravedlivé, dost lidí by toho zneužívalo.

Hlavním zjištěním celého šetření bylo, že online výuka nahradila svou kvalitou výuku prezenční zhruba ze 72 %, viz graf 1. Mezi výhody online výuky studenti řadí především ušetřený čas za dojíždění a možnost libovolně se vracet k zaznamenaným přednáškám. Naopak jednotící myšlenkou „odpůrců“ by mohlo být: „online prostě není úplně ono, bojuje se s technikou, chybí setkávání tváří v tvář, motivace k učení se doma, interakce, diskuse …“.

Studenti hodnotili „stupeň nahrazení“ prezenční výuky online výukou na škále 0–10 „hvězdiček“, kde dle instrukcí každá hvězdička reprezentovala 10 procentních bodů.

Ke cti nejenom fakulty, ale i celé univerzity dopadlo zjišťování, zda byli respondenti včas a v dostatečné míře informováni o veškerých opatřeních týkajících se výuky a pobytu na škole. Součet kladných odpovědí dává dohromady 94,1 % (viz graf 2), přestože v textových komentářích studenti připomínají, že zejména v počátcích mimořádného opatření byly příchozí informace v některých případech zmatečné, neúplné a někdy i protichůdné. Obecně však lze konstatovat, že s informováním o aktuální situaci skrze webové stránky fakulty či univerzity, sociální sítě, pravidelný e-mailový newsletter či video-komentáře pana rektora byli respondenti spokojeni. Pokud pociťovali nějaké vážnější nedostatky v informovanosti, pak se tyto týkaly zejména konkrétních studovaných předmětů.

Co se týče pobytu v prostorách školy, ale třeba i SZZ atd., tak ESF informovala rychle a přehledně. Musím ocenit Youtube Live povídání právě s pány proděkany, kde se vždycky pěkně a srozumitelně rozpovídali.

V kontrastu s pocitem dobré informovanosti o tom, „co se děje“, se však překvapivě vysoký podíl respondentů přiznal k tomu, že nevěděl o různých službách zpřístupňujícím studentům knihy v elektronické podobě. O vzdáleném přístupu k e-prezenčce nevědělo 16,2 % respondentů, o dočasném zpřístupnění elektronických knih od různých zahraničních vydavatelů 34,8 % respondentů a o službě Bookport.cz s českými elektronickými knihami dokonce 54,1 % dotázaných. Informace o těchto novinkách přitom „putovaly“ stejnými cestami jako informace o dalších aspektech koronavirových opatření. Ve finále tedy těch, co o uvedených službách věděli a využívali je často nebo alespoň občas, bylo zhruba 11–18 %.

Na závěr uveďme, že uzavření knihovny v průběhu semestru mělo podstatný vliv na dostupnost studijní literatury potřebné pro studium pro přibližně 35 % studentů, viz graf 3. Z textových komentářů lze usuzovat, že nejvíce se toto opatření dotklo studentů píšících bakalářskou nebo diplomovou práci. Nicméně nemálo respondentů dále vyjádřilo svou preferenci papírových knih vůči online verzím a rovněž připomnělo skutečnost, že knihovna je prostor, kde se mohou lépe soustředit na své učení a o který v důsledku koronavirových opatření přišli.

„Doufej v nejlepší, ale buď připraven na nejhorší.“

Lisa Gardner

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.