Distanční výuka v prezenční formě studia – cesta správným směrem, nebo krok vedle?

Varování

Publikace nespadá pod Ekonomicko-správní fakultu, ale pod Právnickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

SEHNÁLEK David

Rok publikování 2022
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Právnická fakulta

Citace
Popis Vzdělání na právnické fakultě je zajišťováno prostřednictvím tradičních přednášek a seminářů. Těch prvních se účastní (teoreticky) velké množství studentů a výuka má frontální charakter, ty druhé jsou zaměřeny na relativně malé skupinky studentů, od nichž se očekává aktivní zapojení. V obou případech jsem do výuky zahrnul distanční prvky výuky, pokaždé jinak. Přednášky jsou přenášeny on-line a zároveň ukládány pro možnost pozdějšího přehrání. Důsledkem je ale „krize“ tradiční přednášky, protože studenti ztratili i poslední zbytky motivace přednášky osobně navštěvovat. Stejnou zkušenost mají i vyučující v dalších předmětech, stává se to masovým jevem. Je to ale správně a mají takto přednášky vůbec smysl? A lze z pohledu vedení fakulty nařizovat on-line přenosy přednášek za stavu, kdy si na to studenti během pandemie zvyknuli a požadují to? V seminářích jsem využil kombinaci předtočených přípravných video či audiomateriálů, které si studenti mají poslechnout před seminářem a dále možnosti aktivní on-line účasti v semináři prostřednictvím mobilního AV Media setu. Pozitivní bylo, že této možnosti on-line participace studenti využívali pouze ve skutečně nutných případech (nemoc, zahraniční pobyt). Zároveň tato forma umožňuje zapojit studenty do výuky plnohodnotným způsobem, bráno z pohledu prezenčně přítomných studentů a učitele. Výhodou je také to, že set lze otočit a využít rovněž v situaci, kdy je to učitel, kdo nemůže být osobně v místnosti.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.