The Impact of Subsidies on the Regional Passenger Rail Transport

Název česky Vliv dotací na osobní regionální železniční dopravu
Autoři

ŠPETÍK Ondřej

Rok publikování 2019
Druh Článek ve sborníku
Konference 15th DOKBAT 2019 Conference Proceedings
Fakulta / Pracoviště MU

Ekonomicko-správní fakulta

Citace
www http://dokbat.utb.cz/wp-content/uploads/2020/01/DOKBAT_2019_Conference_Proceedings.pdf
Klíčová slova transport policy; regional railway transport; subsidy; EU funds; common transport policy
Přiložené soubory
Popis Osobní železniční doprava prochází změnami nejen v České republice, ale ve všech zemích v Evropské unii. Strach ze změny klimatu, velké investice do dopravní infrastruktury i vozidel a dopravní zácpy způsobují, že železniční doprava se stává stále populárnější. Tento fenomén je zejména vidět u dálkové a příměstské dopravy. Regionální doprava stojí mimo tyto trendy. Počet cestujících setrvale klesá. Kraje, které jsou zodpovědné za regionální osobní železniční dopravu a které ji financují, se snaží ji podpořit pořizováním nových vozidel, zaváděním integrovaných dopravních systémů nebo snižováním cen jízdného. Je tato snaha vidět v počtu přepravených cestujících? Cílem článku je identifikovat, zda dotace na nákup vozidel vedou k růstu cestujících v regionální dopravě. Metodologie je založena na fixed-effects modelu panelových dat a analýze popisných statistik jednotlivých proměnných. Výsledky ukazují, že investice do nových vozidel nemá měřitelný efekt na počet cestujících. Regionální osobní železniční doprava je podřadným statkem, po němž poptávka klesá s růstem příjmu. Regionální a dálková doprava jsou komplementy. Investice do železničních koridorů může učinit regionální dopravu více atraktivní.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.