Metropole Střední Evropy a jejich postavení v síti vysokorychlostních tratí.

Logo poskytovatele
Autoři

VITURKA Milan PAŘIL Vilém

Rok publikování 2019
Druh Článek ve sborníku
Konference Sborník z XXII. Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách
Fakulta / Pracoviště MU

Ekonomicko-správní fakulta

Citace
www http://www.econ.muni.cz/kolokvium
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9268-2019-28
Klíčová slova high-speed railways - labour mobility - metropolises
Popis Příspěvek se zabývá systémovými vazbami mezi metropolemi nadnárodního významu a rozvojem sítě vysokorychlostních tratí, která je důležitým faktorem žádoucího pohloubení integrace vymezeného středoevropského makroregionu. Pro tento účel byla využita originální metodika hodnocení metropolí (reflektující postindustriální fázi společenského rozvoje), která je založena na třech komponentách: velikost populace, ekonomický profil a podnikatelská atraktivita. Celkem tak bylo identifikováno 27 metropolí, které pak byly rozděleny do tří typů: dominantní, etablované a elementární metropole. Typové zařazení metropolí do značné míry koresponduje s jejich aktuálním postavením v sítích vysokorychlostních tratí. Návazně pak jsou diskutovány plánované záměry výstavby vysokorychlostních tratí v České republice. Ze širšího praktického pohledu je možné konstatovat, že preference důkazně založených přístupů k hodnocení potenciálních přínosů výstavby vysokorychlostních tratí před administrativními přístupy je účinným nástrojem na odstranění nedostatků, které byly zjištěny v rámci auditu Evropského účetního dvora na vybraných vysokorychlostních tratí v EU.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.