‹#› logo 1 Řízení úvěrového rizika v retailovém bankovnictví ESF-MU 22-Dub-2010 Zdeněk Foukal (zdenek.foukal@seznam.cz, mobil: 777241780) Consumer Risk Management CITIBANK, Česká Republika ‹#› logo 2 §Cíl Poskytnout vysvětlení risk managementu v retailové oblasti §Obsah Popsat a vysvětlit kreditní (úvěrový) cyklus se zaměřením na základní aspekty risk managementu v oblasti retailu ‹#› logo 3 Cílem risk managementu je maximalizovat zisk banky upravený o riskovou přirážku celkovým řízením expozice v přijatelných mezích. Risk management v kostce – Risk management musí obsáhnout a znát: § Lokální a globální prostředí, včetně specifik daného odvětví § Pravní prostředí, kritéria regulace § Bankovní strukturu a její pravidla (struktura risk management oddělení) § Vnitřní pravidla a principy banky, zásady řádného jednání (compliance) § Vztah mezi kreditními a ostaními riziky § Retailový portfolio přístup vs korporátní individuální přístup § Specifika daných produktů, včetně krátkodobé i dlouhodobé ziskovosti § Balance mezi riskem a ziskovostí § Plánování a forecasting § Schvalovací limity § Proces schvalování kreditních produktů (underwriting) § Zásady kontrolních procesů § Vývoj, účel a užití základních i pokročilých MIS a Scoring nástrojů § Administrace, monitoring, tracking a proces vyhodnocování § Proces vymáhání pohledávek a nástroje restrukturalizace § Osobnostní předpoklady, zvláště pak logické uvažování a schopnost učit se z minulosti Účel a hlavní funkce risk managementu ‹#› logo 4 PRODUKTOVÉ PLÁNOVÁNÍ ODPIS SPRÁVA POHLEDÁVEK PORTFOLIO MANAGEMENT Scoring a MIS Systémy AKVIZICE RISK MANAGEMENT Kreditní cyklus Znalost produktů Strategie prodeje Dynamika ziskovosti Obchodní podmínky Objem a pokrytí trhu Kontrola rizikovosti Náklady Compliance Od schválení produktu po plné splacení nebo zavření produktu Maximalizace profitability účtu Zajištění zaplacení dluhu po splatnosti ‹#› logo 5 Citibank jako první banka na českém trhu přišla s co-brandovanými kartami a jejími unikátními funkcionalitami. § Analýza prostředí § § Business plán § § Cílový trh § § Produkt (ne/zajištěný, revolvingový/splátkový, atd.) § § Ziskovost (P&L, cena, úrok, poplatky, min/max limity, atd.) § § Proces akceptace produktu Základní aspekty PRODUKTOVÉHO PLÁNOVÁNÍ ‹#› logo 6 Poměr risk vs zisk ‹#› logo 7 AKVIZICE a proces schvalování § Prodej § Cílový trh § Ekonomická situace / konkurence § Produktová specifika (úroková míra, poplatky, odměny a výhody, pojištění, doba splácení, etc.) § § Marketing § Marketingové kanály (poštou, Tele-Marketing, pobočky, internet, letáky, třetí strany) § Životný styl, správné načasování, cílená koncentrace § Odezva § § Risk Management § Minimální kritéria akceptovatelnosti (věk, příjem, zaměstnanecký profil, atd.) § Kontrola záznamu v ne/bankovních registrech § Scoring a jeho minimální hodnota § Strategie udělování kreditního limitu § Parametry v době schválení (limit pro ATM nebo retail transakce, overlimit nebo dluhová tolerance) § Risk-based pricing – risk/zisk princip § Fraud (prevence podvodů) ‹#› logo 8 5 C klienta Ø1. Charakter a historie – Platil / je ochotný platit / lze se na něj spolehnout? Ø(doba současného zaměstnání, platební historie, atd.) • Ø2. Collateral – Má čím zaplatit/ručit? Ø(např. při ztrátě zaměstnání, sekundární zdroj pen. prostředků – nemovitosti, pozemky, atd.) • Ø3. Cash flow – Bude moci splácet? Ø(rozdíl mezi měsíčním příjmem a výdaji; dluhová zátěž, atd.) • Ø4. Capacity – Má dostatek fin. prostředků? Ø(výplatní pásky, splátky, úvěrový report, skóre, demografické údaje, majetek, atd.) • Ø5. Conditions – Komu půjčovat, v jaké situaci (době), za jakých podmínek, atd.? Ø(současná ekonomická situace, zákony, marketingová strategie banky, atd.) ‹#› logo 9 Bankovní registry § Citibank patří mezi největší uživatele informací z bankovních registrů § Citibank uděluje v průměru nejvyšší kreditní limity na kreditních kartách – velkou roli na tom má positivní a bezdlužné chování klienta na ostatních produktech § Pozitivní / Negativní § § Bankovní / Nebakovní / Utility / Ostatní § § Pokrytí trhu (hit rate) a periodicita aktualizací § § Stáří, kvalita a rozsah údajů v registru § § Cena § § Možnosti automatizace § § Dodatečné služby § Scoring § Insolvenční rejstřík § Fraud kontroly § Reportingové nástroje jako agregace a negative Early Warning / Monitoring ‹#› logo 10 Příklad – detail údajů v úvěrovém registru – II. ‹#› logo 11 1. Prevence · Budovat všeobecné povědomí o podvodech mezi zaměstnanci (hlavně front-end) · Tréning a školení na verifikace nových podvodných jednání · Použití portfolio analysis na odhalení a identifikaci podvodů · Revize procedur a policy 2. Detekce · Identifikace podvodného jednání · Analýza trendů a implementace zjištění · Účast v interních a hlavně externích skupinách zaměrujících se na problematiku podvodů na trhu · Informovat senior management o praktikách trhu a nálezech · Trénink na detekci 3. Recovery (náhrada) · Náhrada za podvodná jednání (klient, obchodník, asociace) 4. Deterrence (zastrašení) · Odrazení potenciálních podvodných jednání (vnést do povědomí) · Podvodná jednání – většinou metoda pokus omyl Fraud – prevence podvodů ‹#› logo 12 § Nejnáročnější a nejobsáhlejší oblast risk managementu se spoustou nástrojů Prodej § Růst balancí (navýšení, transfer, splátkové programy) § Konverze balancí § Up-sell / Cross-Sell / Upgrade / Dodatkové produkty § Refinancování § § Marketing § Cross-Sell / Promo akce / Aktivace / Retention § § Risk Management § Monitoring § Podpora růstu zdravých balancí § Autorizace (limit pro ATM nebo retail transakce, overlimit nebo dluhová tolerance) § Navyšování / Snižování kreditních limitů § Risk-based pricing § Pozastavení / Blokování / Zrušení účtů PORTFOLIO MANAGEMENT / Account Maintenance ‹#› logo 13 Management Information System MIS je neustálý proces transformace dat do informace, na základě kterých jsou činěna rozhodnutí za účelem optimalizace obchodních výsledků. MIS jako primární nástoj firmy/společnosti identifikuje obchodní rizika a přílezitosti. § Through the Door Reports (po prodejních kanálech / produktech / demografických udajích, credit bureau udajích, score, atd.) § Vintage Analysis § Portfolio Characteristics / Coincidence reports / Trend Reports § Net Flow / Roll-rates / Was-Is / Delinquency Trend Reports § Credit Line Increase Volume / Performance Analysis § Authorization Volume / Performance Analysis § Ad Hoc Analysis MIS, Analytics ‹#› logo 14 Citibank v ČR má jednoho z 31 scoring specialistů na světě §Score = hodnota (výstup matematického vzorce) predikující budoucí chování žadatele/klienta v určitém časovém horizontu §Příklad: vyšší score = nižší pravděpodobnost dlužnosti/ztráty §Kreditní scoring je statistický nástroj umožňující předvídat kreditní riziko spojené s poskytnutím úvěru. –Predikuje úvěrovou bonitu s využitím informací ze žádosti, úvěrového registru anebo z chování klienta na stávajícím úvěrovém produktu (apod.). –Je vyvinuto na základě historických dat o klientech. –Jde o objektivní přístup nezávislý na rozhodnutí jednotlivce. –Score funguje velice spolehlivě za předpokladu, že historicky napozorované chování odpovídá i posledním trendům a chování jednotlivých skupin portfolia. –Score velice dobře predikuje „průměrné“ chování pro rozsáhlé skupiny klientů, nelze však samozřejmě předpokládat, že každý klient s nízkým score bude dlužný => jedná se o predpověď. § §Pravidelný monitoring a validace scoringových modelů jsou nezbytné pro správu scoringové funkce. §Rozlišujeme mnoho druhů score podle jejich účelu – např. aplikační, Credit Bureau, behaviorální, propensity, collections, recovery, atd. Scoring ‹#› logo 15 ØDlužnosti obvykle kopírují křivku nezaměstnanosti s jistým zpožděním. Ø ØCitibank se podařilo zvrátit trend rostoucích dlužností již v polovině 2009 jako důsledek rychlých změn v kritériích implementovaných na přelomu 2008/09 Ø Ø ØCollection strategie §Strategie kontaktu klienta §Jak bude klient kontaktován (výpis, dopis, sms, e-mail, telefonát, osobně, atd.) §Koho volat (hlavní dlužník, spoludlužník, ručitel) §Kdy / v jaké fázi volat §Jak často §Jakou částku požadovat §Jak nejlépe alokovat zdroje §‘Early Out’ do agentury – předání na externí vymáhání §Kdy ukončit vymáhání §Kdy produkt zavřít (odepsat) z důvodu nesplácení §Nástroje restrukturalizace §Jak predikovat budoucí ztráty Ø ØNástroje §Behaviorální Score (on-us) §Credit Bureau Score nebo různé triggers (off-us) §Interní informace (on-us dlužnost a frekvence splácení, průměrné zůstatky, utilizace, atd.) §Kombinace všech • Správa pohledávek - Collections ‹#› logo 16 ØSkrze restrukturalizační nástroje Citibank adresovala přibližně jen 7% celkových balancí, ale snížila ztrátovost o přibližně 30% Ø ØJak může banka vyjít vstříc klientovi při problémech se splácením: §Credit Counseling – oddělení vyhodnocující situaci klienta a možnost použití toho nejlepšího nástroje restrukturalizace §Skip-payments – dočasné přerušení splácení (min. 1% + úrok/poplatky musí být vždy) §Odložení splácení (krátkodobé problémy) §Částečné splácení (střednědobé/dlouhodobé) •Nižší měsíční splátky zvýšením doby splácení •Potenciální snížení úrokové míry •Kombinace obojí §Vypořádání (dlouhodobé) §Odpuštění poplatků Nástroje a strategie prevence a restrukturalizace ‹#› logo 17 §Globální a regionální management, dohled a analytické centrum je jednou z největších výhod velkých nadnárodních institucí §Globální a regionální struktura s definovanými stupni schvalovacích pravomocí §Důležitý aspekt je nezávislost risk management struktury § Globální a regionální řízení a dohled pokrývá: §Definice globálních minimálních standardů, policy, procedur a postupů, které řídí a zastřešují oblast retailového bankovnictví §Definice kritérií pro udělení a rozšíření úvěrové expozice §Definice organizační struktury s pevně definovanými pravomocemi a limity §Monitoring a poskytování dohledu na výkoností jednotlivých zemí a portfolií. §Schválení nových produktů, kreditních testů a koncentrace rizika §Produktové klasifikace na základě ziskovosti a ztrátovosti §Řídí vývoj modelů, scoringu a systémů pro automatizované rozhodování §Zřizují základy operačních procesů a postupů §a ostatní činnosti jako minimální úroveň postupů a jednotlivá kritéria v oblastech Underwriting, Scoringu, MIS, bankovních registrů, documentace a jejich principů zacházení a správy, podmínek zamítání žádostí, přezkušování a portfolio managementu, odepisování, bezpečnosti, podvodného jednání, minimální správy dodavatelů, data integrity, atd. Citibank – Globální struktura Risk Managementu