Transport Integration for Prosperity - The Importance of Rail Connections for the Internal Cohesion of Visegrad Countries Rozvoj železniční dopravy a posílení funkčního přeshraničního spojení patří mezi hlavní priority stanovené Evropskou unií. Země V4 mají tendenci přistupovat k tomuto problému nesourodě a absence jakéhokoliv plánu a koordinovaného rozvoje zpomaluje zlepšení vnitřní soudržnosti regionů. Vlivem historických událostí, které ovlivnily rozmístění a strukturu obyvatelstva, a vlivem ekonomické a politické transformace a restrukturalizace národních ekonomik a ekonomik jednotlivých regionů, které jsou spojeny s geografickými překážkami (marginalizované nebo strukturálně postižené oblasti v horách), vzniká řada periferních oblastí na vnějších i vnitřních hranicích. Cílem projektu je srovnání nastavení dopravní politiky členských zemí V4 v segmentu mezinárodní veřejné železniční dopravy na úrovni dálkového, regionálního a místního přeshraničního spojení, za použití kvalitativních a kvantitativních přístupů. Srovnání bude vycházet z politicko-ekonomické a dopravně-geografické analýzy současné situace a z identifikace kapacit a rizik možného budoucího vývoje. Projekt se bude snažit definovat varianty možných opatření, která povedou k harmonizaci přístupů jednotlivých zemí V4 takovým způsobem, aby podpořila soudržnost příhraničních oblastí v maximální možné míře. Výstupem projektu bude sada analýz dopravní politiky a dopravně-geografických vazeb v jednotlivých zemích V4 a mezi nimi. Politicko-ekonomické studie se zaměří na organizaci veřejné železniční dopravy a způsob jejího financování. Dopravně-geografické analýzy se zaměří na sledování nabídky v posuzovaných druzích dopravních služeb. Projekt je řešen v partnerství s Univerzitou Karlovou v Praze, Univerzitou Komenského v Bratislavě, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Warszawski a Corvinus University of Budapest. Období realizace: 1. 9. 2015 – 30. 6. 2018