Mezinárodní odborný seminář „Realizace spolupráce vysokých škol s odběratelskou sférou“ Brno, Kongresové centrum Vinařská, 14. 11. 2007 Závěry z odborného semináře Vážené kolegyně, vážení kolegové, první mezinárodní seminář „Realizace spolupráce vysokých škol s odběratelskou sférou“, který proběhl dne 14. listopadu v Kongresovém centru MU, byl první „vlaštovkou“ v snad dlouhodobém trendu intenzivních diskusí nad možnostmi prohloubení spolupráce mezi vysokými školami a organizacemi z veřejného i soukromého sektoru. Z reakcí účastníků semináře a jimi vyplněných dotazníků jednoznačně vyplývá, že potřeba organizovat podobnou akci je velice aktuální a tedy v roce 2008 bude Masarykova univerzita pořádat [DEL: ji :DEL] ž druhý ročník mezinárodní konference tématicky zaměřené na problematiku spolupráce vysokých škol a partnerských organizací. Akce tohoto typu jsou jednoznačně podporovány jak vysokými školami, tak partnerskými organizacemi. Pozitivní reakce vyvolalo vystoupení zahraničních hostů a v příštím ročníku bude kladen zvýšený důraz právě na účast zástupců zahraničních vysokých škol a dalších subjektů. Pro možnost vedení celkového konstruktivního dialogu o vývoji spolupráce mezi oběma stranami budou přizváni především zástupci MŠMT ČR, ale i dalších vrcholných institucí veřejné správy (např. MPSV ČR). Lze předpokládat i realizaci několika diskusních workshopů, ze kterých by bylo možné koncipovat konkrétní závěry o dílčích problémových okruzích – např. realizace praxí studentů VŠ, spolupráce v oblasti závěrečných prací, zkušenosti s přípravou a provozem právních klinik, podnikatelských inkubátorů apod.. Na základě podnětů bude v příštím roce seminář organizován jako dvoudenní, kdy bude dostatek času realizovat plenární zasedání i jednotlivé workshopy. Závěrem lze konstatovat, že šlo o úspěšnou výměnu zkušeností s realizací praxí a stáží mezi VŠ a podnikatelskými organizacemi, která pro všechny zúčastněné přinesla pozitivní poznatky uplatnitelné ve svých školách a organizacích. Zde můžete najít přehledně seřazené odpovědi z odevzdaných dotazníků: 1. Domníváte se, že odborné praxe či stáže by se měly stát povinnou součástí studia na vysoké škole v ČR? Určitě ano 21x + pociťují to nejen studenti, kteří nastupují na svá první místa, ale i jejich zaměstnavatelé + studentům denního studia chybí osobní iniciativa vykonávat praxi mimo studia Spíše ano 1x V některých oborech/programech 2x · podle výsledků efektivnosti jednotlivých oborů a fakult 2. Je podle vás spolupráce organizací veřejného a soukromého sektoru s vysokou školou v ČR na odpovídající úrovni? V případě, že tomu tak není co by bylo možné zlepšit? Je potřeba zjednodušit právní a ekonomické podmínky a vyjasnit vlastnictví výsledků spolupráce 2x Liší se obor od oboru 3x * vše je v lidech * je potřeba zlepšit komunikaci VŠ-úřad práce-zaměstnavatelé Nevím 3x · je důležité aby studenti již v bakalářské práci řešili konkrétní problémy zaměstnavatelských organizací · na Slovensku spolupráce existuje, ale není formalizovaná – individuální iniciativy univerzit · neumí posoudit, ale domnívá se, že o trochu víc než je tomu na Slovensku Úroveň spolupráce je dobrá. 3x * alespoň v naši organizaci * je na dobré úrovni, nedostatečná je na úrovni malých a středních podniků, které jsou pro ekonomiku nejvýznamnější Úroveň je potřeba zlepšit 6x * úroveň spolupráce s VŠ je málo rozšířená * především veřejný sektor by měl mít zájem o odborné znalosti studentů V * praxe by měla být součástí akreditace * podílem odborníků z praxe na ovlivňování studijních plánů, účast praktiků ve výuce. odborná praxe i pro pedagogy. Např. po 10 letech práce ve školství rok praxe v podniku. * změna je nutná novelou vysokoškolského zákona Ne 7x * myslím, že je nedostatečný zájem firem * je potřeba začít dialog s podnikatelskou sférou. Co potřebuje praxe? A možnostech VŠ. Citování teorie nikoliv – připravovat sebevědomé, komunikativní a jazykově vybavené profesionály * není to ještě dostatečně zaběhlé – v soukromém sektoru. Hodně benevolentní a chybí pravidla * rozdíly na úrovni krajů, v některých nejsou vysoké školy, měl by být i regionální zájem 3. Je podle vás vhodnější, aby vysoké školy byly proaktivní v realizaci praxí a stáží (příprava dohod, akreditace vhodných kurzů atd.) či má být aktivita spíše na straně studentů, případně partnerských organizací? Spíše na straně V 10 x * VŠ by měly aktivně navazovat kontakty s praxí a neponechat vše na partnerských organizacích a studentech * aktivita VŠ je vhodnější, aktivita studentů vede v řadě případů pouze k formální praxi – získání razítka * na každé vysoké škole by to mělo být povinností, zabezpečení prostřednictvím studentských organizací * VŠ by měla umožnit realizaci praxe, ale studenti by měli dát najevo svoji iniciativu. v ideálním případě by praxe měla být integrovanou součástí studia: škola nabízí možnosti, ale student si také může sám najít firmu u které bude praxi realizovat Aktivní by mohly být všechny zúčastněné strany 13 x * student by měl mít praxi jak ve veřejném tak soukromém sektoru * musí fungovat oboustranná, vzájemně propojená spolupráce * studenti by si měli vybírat z nabídky firem, ale škola by měla být informována a zastřešovat * škola má lepší vyjednávací pozici * VŠ – nabízí služby, PARTNERSKÉ ORGANIZACE – vybírají a požadují, STUDENT – využívá možnosti * 50% univerzita – příprava dohod, 50% student – iniciativa, hledání zaměstnavatele i kontakty Aktivita studentů na základě prvního kontaktu fakulty a firmy 1x 4. Lze v současné době obecně hovořit o vhodně nastavených podmínkách spolupráce mezi vysokou školou a partnerskou organizací na poli praxí a stáží (legislativní prostředí, výhodnost spolupráce atd.) či je nutné některé zásadní podmínky urychleně změnit? Právní podmínky praxí jsou nedostatečné, překážkou současný Zákoník práce 7x * je potřeba vytvořit oboustranně výhodné podmínky spolupráce – např. daňové zvýhodnění firem, které přijmou studenta na praxi, zvýhodnění technicky orientovaných firem při přijímaní praktikantů, tvorba nástrojů pro školení „školitelů“ Malé právní znalosti jak u VŠ studentům, tak u učitelů. 1x Ne 3x * provázanost programů VŠ s procesem vzdělávání úředníků ÚSC * tato spolupráce u nás nemá stabilní systém, měl by být srozumitelně formulován a předestřen už v prvním ročníku studia Podmínky jsou nastaveny dobře, důraz na oficiální přijetí a závěr. 2x Vyhovuje 2x * současná legislativa dává možnosti smluvně nastavit oboustranně výhodné podmínky Chybí motivace 2x * pedagogických pracovníků ke spolupráci s firmami * spolupráce musí být ovlivněna prostředím – ochota a chuť spolupracovat. Největší problém je na straně univerzit: neflexibilita, uznávání stáže, atd. Vždy je co zlepšovat 3x * nicméně urychlenou změnu nevnímám jako prioritu * spolupráce je potřeba nepřetržitě rozvíjet Nedokážu posoudit. 3x 5. Domníváte se, že je vhodné propojit odbornou konferenci podobného zaměření s veletrhem pracovních příležitostí na MU (Job Challenge 2007) či je vhodnější aby se jednalo o oddělené akce? V případě, že ano přivítali byste spíše delší odstup či pořádání obou akcí přímo pro sobě? Propojit do jedné akce 8x * společný cíl a obdobné zaměření obou akcí * dá se pak očekávat vyšší účast studentů i firem Oddělit obě akce 10x * různé skupiny účastníků – odstup cca 6 měsíců * velikost odstupu není důležitá, měly by se konat každý rok * aspoň dva dny po sobě - cestování * odstup jednoho týdne vyhovuje · současná podoba je vyhovující. Job Challenge je jeden z mnoha obdobných veletrhů, které pravidelně v Brně probíhají a je těžké jej odlišit. Odborná konference je naproti tomu přímo unikátní akcí svého druhu a propojení by mohlo negativně působit na vysokou úroveň této konference * zcela mě zde chybí vazba na celoživotní vzdělávání. Pracovní profese by měla mít svůj systém dalšího vzdělávání. Zejména se to týká pracovníků praxe, do které absolventi VŠ vstoupili. Týká se to však i VŠ. Každá katedra i cela vysoká škola by se programově měla podílet na novelizaci a inovaci odborného poznání svých absolventů, to je na systému celoživotního vzdělávání svých absolventů. Za jejich odbornou úroveň nesou VŠ dlouhodobě reálnou spoluodpovědnost Neví 2x Propojení má svá pozitiva i negativa 3x * přítomnost zástupců praxe, ale chaos * lepší komunikace setkáním zástupců všech stran, ale jiná cílová skupina * organizační náročnost pro organizátora, ale firmám to ušetří čas a vyšší šance, že se zúčastní obou akcí Neodpověděl 1x